Fake identities in therapie

Half Nederland is deze zomer in therapie. Therapeut Paul leunt elke werkdag om 22.40u op Ned2 achterover in zijn stoel, luistert naar zijn patiënten en heeft daar zo zijn eigen gedachten over. Die gedachten voeren zo ver door dat hij zelf maar bij een collega aanschuift en haar hulp en ondersteuning vervolgens elke vrijdag structureel afwijst.

De serie maakt nogal wat los. Op internet zijn diverse recensies te vinden, maar vooral ook is de discussie gestart hoe ‘realistisch’ de serie is. Gisteren in de Volkskrant zelfs een ingezonden brief van een therapeut, die schrijft over onder andere het ontbreken van behandelplannen (!). Mensen, kom op, het is een dramaserie! Ik vraag me bij het kijken van Grey’s Anatomy toch ook niet af of er ieder jaar in ieder ziekenhuis zich een ramp (ontploffende bommen, schietpartijen etc) voltrekt…. Dramaseries dramatiseren het (uit de realiteit gekozen) uitgangspunt. Punt.

Dus wat mij betreft kappen we die discussie direct af. Ik kijk graag, geniet van de geweldige Nederlandse acteurs. Intherapie is geen statische (media 1.0) televisie, maar de producers hebben een allround concept neergezet. Op de website kun je zelfs afleveringen van diezelfde avond in het voren kijken. Weg met de behoudendheid, koppel alle mediamogelijkheden maar aan elkaar. Alleen, tja, die fake identities. Ik volg Halina Reijn op twitter, maar nu kan ik ook Aya van Lynden (gespeeld door Carice) volgen of me verbinden met het personage Paul op LinkedIn. Ik vraag me af of dat nou moet. Fake identities zijn op het internet alom tegenwoordig en je moet ze er maar uit zien te filteren. Bij deze serie is het overduidelijk fake, dus het gaat niet om de vraag of we nog wel kunnen filteren.

Alle kijkbuispatiënten liften elke werkdag mee in de sessies van Lara en de anderen. Maar als ik kijk, kan ik ondanks het wegzakken in hun wereld, het drama wel onderscheiden van de realiteit. Dat anderen dat niet kunnen, blijkt wel uit die zinloze discussie over het realiteitsgehalte. Maar willen we vervolgens twitteraccounts en  facebookpagina’s van personages? Wat voegen die toe aan de serie of aan het internet?

Plaats een reactie