#38 In 4 stappen leren mobiliseren

on

Loop je tegen een muur op, als je anderen in beweging wil krijgen? Of gaat het eigenlijk gemiddeld genomen wel goed, maar wil je toch nieuwe energie? Wat je motivatie ook is, in de workshop ‘mobiliseer je achterban’ leer je de vier basisstappen van het mobiliseren.

[De workshop is geschikt voor iedereen die mensen mee wil krijgen. Of dat nu intern in je eigen organisatie is, of wanneer je een externe achterban hebt. Op woensdag 29 augustus organiseer ik weer een workshop. En jij kan deelnemen. Meld je aan via info [at] kikibakker.nl]

De vier basisstappen zijn:

  1. Stel motiverende doelen.

Open deur he? Niet dus! Doelen stellen die motiverend zijn voor anderen is hartstikke moeilijk. In mijn workshop leer je je doelen te visualiseren. We werken met een methode om helder te krijgen wanneer je ontevreden en wanneer je tevreden bent. Want een doel is pas motiverend als je voor je ziet waar het heen gaat en als duidelijk is wat jouw organisatie als succes definieert. Alleen dan kun je anderen mobiliseren om dit doel met jou te behalen.

  1.  Analyseer je doelgroep

De ene club heeft leden, in een andere club is de doelgroep misschien de groep klanten. Wie je achterban ook is: als die uit 5000 mensen bestaat, heb je niets aan het benoemen van zo’n grote algemene groep als doelgroep. Want 5000 mensen krijg je niet zomaar in beweging. Het is dus belangrijk om je doelgroep uit kunt splitsen in kleinere groepen. Zo kun je veel gerichter acties organiseren en is jouw activatie niet langer een schot hagel op die hele grote groep die jij de achterban noemt.

  1. Bepaal je structuur

Je organisatie kent een formele structuur maar voor het mobiliseren van je achterban kan een informele structuur een waardevolle bijdrage leveren. Bijvoorbeeld door ambassadeurs aan te stellen. Die hoeven geen officiële functie te hebben, maar het mag wel. Je kunt werken met ambassadeurs, met een olievlek of je zet je eigen netwerk in. In de workshop leer je welke structuur het beste bij welk vraagstuk past.

  1. Cultuur

Vaak is het enthousiasmeren van 1 persoon afhankelijk. Terwijl je zou willen dat het ook buiten die ene persoon vorm krijgt en zichzelf versterkt. Dat zit in de kleine dingen. Die je niet kunt opleggen, maar die je alleen als voorbeeld kunt uitdragen. Hoe ga je in je organisatie met je achterban om? Wat zijn jullie gedragsnormen en welke werken als je mensen enthousiast wil houden of tot actie aan wil zetten?

Deze vier fasen zijn de noodzakelijke basisstappen in het mobiliseren. Klinkt het interessant, ook voor jouw organisatie? Behalve een workshop op 29 augustus, geef ik ook incompany workshops! Kijk ook op www.kikibakker.nl voor mijn profiel. En neem contact op via info [at] kikibakker.nl.

Advertenties

Één reactie Voeg uw reactie toe

  1. Femke schreef:

    Door het gebruik van eenvoudige visuele modellen maakt Kiki de mogelijke vervolgstappen inzichtelijk. Leuke en verhelderende training!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s