#40 Een stakeholderanalyse, maar dan net even anders.

In strategievorming is een stakeholderanalyse business as usual. Je brengt de betrokkenen (van een bepaalde casus of organisatie) in kaart en probeert hun belangen inzichtelijk te krijgen. De meeste lobbyisten maken hier bijvoorbeeld gebruik van. Maar ik houd me vooral bezig met het betrekken en mobiliseren van je achterban en dus gebruik ik de stakeholderanalyse net even anders.

Als je achterban niet letterlijk onderdeel van jouw organisatie is (als je bijvoorbeeld geen leden hebt, maar je wel een bepaalde ‘tak’ vertegenwoordigt) dan heb je geen dagelijks contact met deze stakeholders. Je wil deze belanghebbenden wel graag betrekken bij je organisatie, maar daar is vaak geen formele structuur voor. Dus geef ik ze een informele of incidentele rol.

Zo maakte ik onlangs samen met Design Innovation Group voor een opdrachtgever een dwarsdoorsnede-matrix van hun stakeholders. Die mensen, die een brede achterban vertegenwoordigen, interviewden wij – als onafhankelijke externe partij. De uitkomsten van deze interviews bundelden we op een schematische en inzichtelijke wijze, zodat de opdrachtgever deze stakeholderanalyse kan gebruiken voor de toekomstvisie van de organisatie.

Afhankelijk van het doel van de stakeholderanalyse, verschilt de vraagstelling in zo’n interviewreeks. Deze kan activerend zijn en gericht op de betrokkenheid van de stakeholder. Je kan ook passiever de kennis en ervaring van je stakeholders boven tafel krijgen om input voor je eigen aanpak te krijgen.

We schetsen dus geen belangen door ‘in te vullen’, nee, we vragen jouw stakeholders waar jij het goed doet, wat zij als jouw meerwaarde zien en wat verbeterkansen zijn.

In plaats van deze stakeholderanalyse ‘politiek’ in te zetten, biedt het je op deze manier een frisse outsidersblik op jouw organisatie. Ook laat je aan jouw stakeholders zien dat je hun mening op waarde schat en dat je jezelf – met hun hulp – wil blijven vernieuwen.  

Met een stakeholderanalyse op deze manier is het niet jouw blik die naar buiten gaat, maar vraag je de blik van buiten om zich op jouw organisatie te richten. Ook voeg jij als organisatie waarde toe voor je stakeholders, omdat je hen een rol geeft van betekenis en hen daarmee waardeert.

Heb je ook interesse in een stakeholderanalyse om jouw omgeving te betrekken bij de toekomst van je organisatie? Neem dan contact op met info (at) kikibakker.nl

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s