#43 Waarom Maarten zoveel mensen op de been kreeg

Afgelopen weekend was Nederland in de ban van een absurde zwemtocht langs elf steden in Friesland. Maarten van der Weijden zwom tegen kanker, omdat hij leukemie overleefde en zoveel anderen niet.

Mensen die ik op straat sprak zeiden ‘onverantwoord, ongezond, absurd’. En toch stonden er zoveel mensen langs de kant en zoveel mensen volgden de media op de voet. Hij haalde 2,5 miljoen euro op tijdens de zwemtocht en na het staken van de tocht kwam daar nog eens een miljoen bij. Het was absurd wat hij probeerde en toch werd hij ieders held.

Een interessante casus als je het bekijkt vanuit het mobiliseren van mensen. Hoe kreeg Maarten ons allemaal in actie?

  • Maarten heeft een eigen en authentiek verhaal. Het overleven van de ziekte geeft hem een ‘overleversschuld’, zoals hij dat zelf noemt. Zijn drijfveer is uniek en niet bedacht.
  • Iedereen kent iemand die kanker heeft, heeft gehad, of is overleden. En dus is kanker een gedeelde vijand en het doel van Maarten een gedeeld doel, waar je bij wilt helpen.
  • Hij heeft de ziekte al overleefd, daar hoeft hij niet voor te zwemmen. Zijn doel is hoger dan dat, en dus geeft zijn doel je het gevoel dat je zelf iets kan bijdragen aan het grotere geheel. In je eentje tegen kanker, of met zijn allen?
  • Zijn actie was absurd. Er zijn genoeg sponsorlopen, inzamelingsacties of benefietbijeenkomsten. Het gaf ons een saamhorigheidsgevoel: zou het hem lukken?
  • Maarten zei eigenlijk: er is geen alternatief. Ik kan niet een beetje beter zijn, of een beetje zwemmen, of een beetje geld inzamelen. Ik geef alles. En dat is iets wat we niet vaak zien. Mensen ‘proberen’. Maar er zo voor gaan, zo ver dat je zelfs slapend zwemt en je eigen gezondheid op het spel zet, dat is een mindset die mensen bewonderen.
  • Maarten offerde zich op, zeiden mensen langs de kant. Hij lijdt. Maar juist dat hij moest opgeven terwijl hij alles gaf, is symbolisch voor wat de ziekte kanker met mensen doet. Ook als je alles geeft, moet je soms opgeven. Het staken van de tocht versterkte zijn boodschap onbedoeld nog meer, en leverde dus nog eens een miljoen euro extra op.
  • In de crowdfunding is bekend dat je eerst een omslagpunt ( zo’n 60%) moet bereiken, voordat wildvreemden inschatten dat het project kans van slagen heeft, en durven te doneren. Pas zondagavond, toen duidelijk werd dat er een kans was dat hij het zou kunnen halen, namen de donaties en de media aandacht een grote vlucht. Toen was het omslagpunt bereikt en werd het een massaal evenement.
  • Terwijl hij zwom, stonden er stuk voor stuk ambassadeurs voor hem op. Achter de schermen stonden Bekende Nederlanders (en Frieslanders) klaar om hem aan te moedigen vanuit een boot. Dat werd massaal gedeeld. Hij hoefde zelf geen mensen te mobiliseren, dat werd voor hem gedaan.

Maarten heeft het geweldig gedaan als je kijkt naar zijn doel, het geld inzamelen voor kankeronderzoek. Maar als je kijkt naar de basislessen van het mobiliseren van mensen, dan zie je hier een mooie casus. Eentje volgens de boekjes. Het is een mooi voorbeeld van hoe je mensen mobiliseert om samen een doel te bereiken.

BELANGRIJK: Je kan nog altijd doneren via de website van de Maarten van der Weijden Foundation. Er is in totaal nog 1 miljoen euro nodig om alle onderzoeken die Maarten steunt volledig te financieren. 

De foto is afkomstig van de organisatie van de Maarten van der Weijden Foundation en met toestemming gebruikt.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s