#37 Een vergrijsde achterban mobiliseren in drie stappen

on

Het is soms best wel zichtbaar in onze samenleving, die vergrijzing. En dan heb ik het niet alleen over concertzalen en theaters, maar vooral in de achterban van verenigingen in Nederland. Daar zitten de mensen die jarenlang betrokken zijn geweest bij ‘de club’, elk historisch detail van de vereniging kennen en een behoorlijke duidelijk mening hebben over ‘hoe het gaat.’

Niet elke organisatie is gebaat bij het in stand houden van hoe het altijd is gegaan. Soms is een beetje vernieuwing juist wel prettig. Om nieuwe aanwas te werven. Om te moderniseren met de rest van de sector. Of omdat de organisatie om een andere reden met de tijd mee moet.

Die vernieuwing zit er niet in dat iedereen ineens op social media moet. Te nieuwerwetse mogelijkheden voor een vergrijzende achterban, dat werkt niet altijd even goed. Soms moet je gewoon bij de basis beginnen: bij het offline contact met je achterban. Dat kan met de volgende drie stappen.

Stap 1: Stel doelen op, waar je achterban aan kan bijdragen. De meeste organisaties hebben een (gemeenschappelijke) missie en visie en dat is prachtig vertaald in een tagline, een ondertitel op bijvoorbeeld de website of soms zelf in het logo. Die kunnen de leden inmiddels ook dromen. Maar zijn deze missie en visie vertaald naar concrete doelen voor de eigen achterban? Weet iedereen wel hoe ze een waardevolle bijdrage aan dit doel kunnen leveren? Het is bekend dat mensen niets liever willen dan een bijdrage leveren, maar dat ze graag van jou als organisatie horen hoe ze dat het beste kunnen doen, binnen hun eigen mogelijkheden.

Stap 2: Vertel een verbindend verhaal dat tot actie aanzet. Verhalen vertellen is hot. We eten geen gewone aardappel meer, maar we eten een beleving die vanaf het planten via het oogsten tot aan het bord wordt ‘ervaren’, als ik reclames tegenwoordig moet geloven. Maar hoe mooi en prachtig sommige organisatieverhalen ook zijn, als er geen oproep tot actie wordt gedaan, dan werkt het verhaal niet. Dan activeert het geen mensen.

Laatst werkte ik met een opdrachtgever aan zo’n call to action. Het uiteindelijke doel was een duurzamere omgeving. Het middel daartoe waren concrete acties tot een duurzamer leven (afvalscheiding, groene stroom en nog wat meer.) Die middelen waren een bijzaak in het verhaal. Terwijl dat juist de call to action moet zijn! Zonder te laten zien wat een individu kan doen om een bijdrage te leveren, komen mensen niet in actie. Weet jij al welke concrete actie jij aan je achterban vraagt?

Stap 3: Persoonlijk contact. Weet jij wie jouw achterban is? In de meeste verenigingen kennen we een hyperactieve schil (de bestuursleden bijvoorbeeld), een actieve schil (die deelneemt aan bijeenkomsten en vergaderingen) en de passieve schil. Hoeveel procent is in jouw vereniging eigenlijk echt actief? Je contacten liggen vaak, zonder dat je je daar bewust van bent, in de hyperactieve schil. Het is belangrijk om ook contact te onderhouden met de passieve leden. Waarom zijn mensen passief lid? Wat halen zij uit hun lidmaatschap? Zorg voor een structuur en een verenigingscultuur waarin mensen snel persoonlijk contact met elkaar leggen. Zo behoud je het contact met je achterban en zul je signalen (bijvoorbeeld over onvrede of gebrek aan betrokkenheid) snel kunnen vertalen naar je acties als vereniging.

Het is een geweldige exercitie om samen met je achterban aan je organisatie te werken. Je creëert een grotere betrokkenheid onder je achterban door dat te doen, maar ook ontstaat er een breed draagvlak voor de koers die je organisatie vaart. Zo sla je twee vliegen in een klap.

Wil je meer weten hoe je dit kunt aanpakken in de praktijk? Op 5 juli organiseer ik een workshop hierover. Meer informatie lees je hier. Neem gerust contact met me op als je wilt onderzoeken of deze workshop iets voor jou is!

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s